Samookaleczenia wśród dzieci i młodzieży to poważny problem, który może być oznaką głębszych trudności emocjonalnych. Jako rodzice możecie odegrać kluczową rolę w zrozumieniu i wsparciu swojego dziecka w tej trudnej sytuacji.
Czym są samookaleczenia?
Samookaleczenia to celowe zadawanie sobie bólu lub ran, np. poprzez cięcie, przypalanie skóry, uderzanie się lub inne formy autoagresji. Najczęściej występują u nastolatków, ale mogą pojawić się również u młodszych dzieci.
Dlaczego dzieci się samookaleczają?
Powody mogą być różne, jednak najczęściej samookaleczenia są sposobem radzenia sobie z silnym stresem, lękiem, depresją lub problemami w relacjach z rówieśnikami czy rodziną. Nie zawsze są one próbą samobójczą, ale stanowią poważny sygnał alarmowy, którego nie wolno ignorować.
Na co zwrócić uwagę?
Jeśli zauważycie u dziecka:
- częste rany, zadrapania, blizny w nietypowych miejscach,
- unikanie krótkich rękawów czy krótkich spodenek,
- zmiany w nastroju, wycofanie, drażliwość,
- ukrywanie ostrych przedmiotów, warto porozmawiać z nim i zaoferować wsparcie.
Jak rozmawiać z dzieckiem?
- Bez osądzania – pokażcie, że chcecie zrozumieć, a nie oceniać.
- Z troską – podkreślcie, że zależy Wam na jego bezpieczeństwie i zdrowiu.
- Bez bagatelizowania problemu – samookaleczenia są oznaką cierpienia, nie próbą „zwrócenia uwagi”.
- Zachęćcie do rozmowy – jeśli dziecko nie chce rozmawiać z Wami, spróbujcie znaleźć kogoś, komu ufa (np. psychologa szkolnego, pedagoga, inną bliską osobę).
Gdzie szukać pomocy?
Jeśli podejrzewacie, że Wasze dziecko się samookalecza, warto skontaktować się z:
- psychologiem lub pedagogiem szkolnym,
- poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- specjalistą zdrowia psychicznego (np. psychoterapeutą, psychiatrą dziecięcym).
Nie jesteście sami – wsparcie specjalistów oraz otwarta i pełna empatii rozmowa mogą pomóc dziecku poradzić sobie z trudnościami i znaleźć zdrowsze sposoby radzenia sobie z emocjami.
Jeśli macie jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, jesteśmy do Waszej dyspozycji w szkole.
Specjaliści Zespołu Szkół w Bobrowej:
- Aleksandra Knych-Hajduk – pedagog szkolny
- Edyta Mosior – pedagog specjalny
- Gabriela Niedbała – psycholog