Zaangażowani ludzie kluczem do sukcesu

Fundusze UE

Najważniejszą z inwestycji jest niewątpliwie człowiek i to widać gołym okiem w Gminie Żyraków, gdzie ludzie skupieni wokół ważnych celów potrafią góry przenosić.

Wójt gminy Żyraków Marek Rączka podpisał umowę o dofinansowanie utworzenia nowych miejsc przedszkolnych w naszej gminie. Wojewódzki Urząd Pracy reprezentowany przez dyrektora Tomasza Czopa przyznał środki finansowe dla Zespołu Szkół w Bobrowej – dla 14 przedszkolaków. Dzieci w nowych miejscach przedszkolnych uczą się i bawią już od 1 września, ale właśnie tyle czasu zajął etap negocjacji finansowych i innych formalności. Najważniejsze, że się udało, a za ten czas od września do lutego dyrektorzy placówek dostaną refundację.

Zabawki i pomoce dydaktyczne do logopedii, terapii, zajęć tanecznych, muzycznych, elementy placów zabaw, laptopy, tablice multimedialne, nowe meble, klimatyzacja, ale też zmywarki, odkurzacze i lodówka – w każdym przedszkolu zgodnie z potrzebami – to zakupy, które realizować będzie dyrektor placówki. Sfinansowana zostanie też realizacja podstawy programowej, a dzieci wesprze zatrudnienie pomocy nauczyciela. Już od września realizowane są w oddziałach przedszkolnych zajęcia z logorytmiki, robotyki, muzyczne, taneczne, rytmika i terapeutyczne.

Projekt “Przedszkolaki z Bobrowej, do dzieła!” realizowany jest ze wsparciem środków z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027.

“Przedszkolaki z Bobrowej, do dzieła!”

Całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych Projektu wynosi: 362 749,95 PLN i obejmuje dofinansowanie oraz wkład własny Beneficjenta. Łączna wysokość dofinansowania Projektu wynosi: 326 349,95 PLN i obejmuje środki pochodzące z następujących źródeł:

  • ze środków europejskich w kwocie: 308 337,45 PLN, co stanowi nie więcej niż 85% wydatków kwalifikowalnych Projektu;
  • ze środków dotacji celowej w kwocie: 18 012,50 PLN Beneficjent wnosi wkład własny w kwocie: 36 400,00 PLN.

Cel główny projektu przyczyni się do realizacji celu szczegółowego programu regionalnego FEP 2021-2027 poprzez:

  • dostosowanie istniejącej bazy lokalowej do rzeczywistych potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym m.in. zakup pomocy dydaktycznych,
  • realizację zajęć dodatkowych dla 14 dzieci wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów stymulujące rozwój psychoruchowy oraz rozwijające kompetencje społecznoemocjonalne tj.: muzyczne, plastyczne, ruchowo-taneczne, logorytmiki, z robotyki (z elementami kodowania i programowania), terapeutyczne z pedagogiem specjalnym, logopedyczne, z preorientacji zawodowej,
  • wydłużenie czasu pracy (możliwość dłuższego pobyty dla większej ilości dzieci niż dotychczas).

Dodatkowe zajęcia dla dzieci pozwolą na rozwój małej i dużej motoryki, poprawę i zwiększenie aktywności ruchowej oraz rozwój funkcji poznawczych. Natomiast zakup wyposażenia i wysokiej jakości pomocy dydaktycznych, zabawek edukacyjnych, czy gier wspomagających rozwój dziecka w wieku przedszkolnym będzie skutkował, podniesieniem jakości, zwiększeniem różnorodności i atrakcyjności nauczania w przedszkolu. Zakup specjalistycznych pomocy logopedycznych pozwoli na profilaktykę logopedyczną, diagnozę i terapię, szczególnie u dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnych.